جهان بینی الهی و مادی
نوشته شده توسط : داش حسین

مسلک و فلسفه زندگی بر نوعی اعتقاد و بینش و ارزیابی درباره هستی و بر یک نوع تفسیر و تحلیل از جهان مبتنی است. نوع برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی دارد، جهان بینی نامیده می‏شود.
میان انسان‏ها انواعی از جهان بنیی وجود دارد، ولی همگی آن‏ها را می‏توان براساس پذیرفتن ماوراء طبیعت و انکار آن، به دو بخش کلی تقسیم کرد:جهان بینی الهی، و جهان بینی مادی.
جهان بینی الهی:که مبتی بر سه اصل می‏باشد:
1 - اعتقاد به خدای یگانه
2 - اعتقاد به معاد و زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت.
3 - اعتقاد به بعثت پیامبران توسط خدا برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت.
این اصول سه گانه در واقع پاسخ هایی است به اساسی‏ترین سؤالاتی که برای هر انسان آگاهی مطرح می‏شود:مبدأ هستی کیست؟پایان زندگی چیست؟از چه راهی می‏توان بهترین برنامه زیستن را شناخت؟
جهان‏بینی مادی:
جهان بینی مادی براساس نگرش نفی خدا و قیامت از جهان هستی شکل گرفته است. در این جهان بینی، تمام هستی در جهان مادی و طبیعی خلاصه شده که هیچ آفریننده دارای شعور و ادراک، خارج از عالم ماده ندارد و هر چه هست، در همین عالم ماده است و چیزی به نام ماوراء طبیعت و خداوند و عالم دیگر (قیامت و رستاخیز) وجود ندارد و وجود انسان در وجود مادی او خلاصه می‏شود که با مرگ از بین می‏رود یا تغییر به اجزای دیگر مادی می‏شود.

برگرفته شده از:

www.jawab.ir




:: موضوعات مرتبط: قرآن , ,
:: برچسب‌ها: جهان بینی , خدا , اله , انسان , دید , زیستن , مادی , جهان , پیامبر , اعتقاد به پیامبر , فلسفه زندگی , خدای یگانه , زندگی ابدی , معاد , بشر , عالم آخرت , قیامت , ماده , مرگ , قرآن ,
:: بازدید از این مطلب : 767
|
امتیاز مطلب : 100
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : شنبه 3 / 12 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: