درآمدي بر تاريخ پس از ظهور (2)
نوشته شده توسط : داش حسین

6. كوفه، مقصد نخست
شيخ مفيد از امام باقر(ع) نقل كرده است كه فرمود: «گويي قائم را در نجف كوفه مي‌بينم كه از مكه با حمايت پنج هزار فرشته، در حالي كه جبرئيل از سمت راست، ميكائيل از سمت چپ و مؤمنان در پيشاپيش او در حركت‌اند، به آنجا آمده است». در روايت ديگري آن حضرت از ورود امام مهدي(ع) به كوفه خبر مي‌دهند در حالي كه سه جريان سياسي در آن شهر با يكديگر اختلاف پيدا كرده‌اند. امام مهدي(ع) بر فراز منبر قرار مي‌گيرد و سخن آغاز مي‌كند. در آن حال مردم آنچنان مي‌گريند كه نمي‌فهمند امام(ع) چه مي‌گويد. شيخ طوسي روايتي را بدين مضمون نقل مي‌كند: «مردم در دومين جمعه از آن حضرت مي‌خواهند تا پشت سرش نماز جمعه بخوانند و بلافاصله اضافه مي‌كنند: ولي اين مسجد گنجايش ما را ندارد. امام(ع) در پاسخ مي‌فرمايد: «اين خواستة شما را پيگيري خواهم كرد». آنگاه به سوي نجف مي‌رود و حدّ و مرز مسجد را مشخص مي‌سازد كه با طراحي و تعبية هزار در، گنجايش مردم را داشته باشد. در روايات آمده است: «پس از ورود امام به كوفه، همگي مؤمنان به آن شهر و اطراف آن كوچ مي‌كنند و امام(ع) آنجا را منزل خويش قرار مي‌دهد. مفضل بن عمر گويد: «به امام صادق(ع) عرض كردم: آقاي من، خانة مهدي و محل اجتماع مؤمنان كجا خواهد بود؟ فرمود: مركز دولت او كوفه است؛ محل صدور احكام و فتواي او در مسجد جامع آن و محل نگهدراي بيت‌المال و تقسيم غنايم، مسجد سهله است. محل خلوت كردن او براي نيايش و اعتكاف تپه‌هاي سفيد نجف است.


7. گسترة حكومت مهدوي

كوفه، نقطة آغازين حركت جهاني امام مهدي(ع) است. از آنجاست كه ايشان به همراه ياران خاصّش، حركت مسلحانة خود را آغاز مي‌نمايد. باز از مفضل بن عمر بشنويم كه از امام صادق(ع) نقل كرده است: «گويي قائم را مي‌بينم كه روي منبر مسجد كوفه نشسته و گردش را سيصد و سيزده نفر به شمار جنگجويان بدر گرفته‌اند، آنان پرچمداران و فرماندهان سپاه قائم و حاكمان خداوند در زمين هستند». امام محمد باقر(ع) در روايتي ديگر ما را به تماشاي افقي دورتر مي‌برند آنجا كه مي‌فرمايد: «گويي ياران قائم(ع) را مي‌بينم كه بر شرق و غرب جهان چيره و مسلط شده‌اند و چيزي نيست جز آنكه فرمانبر آنهاست».

در حديث ديگري پيامبر خدا(ص) گسترة حكومت امام(ع) را به وسعت حكومت ذوالقرنين تشبيه فرموده است. نعماني از امام محمد باقر(ع) چنين نقل كرده است: «وقتي قائم آل محمد(ص) ظهور كند... خداوند دروازه‌هاي روم، چين، ترك، ديلم، سند، هند، كابل شاه و خزر را به روي او خواهد گشود...» اين گستره، تمام نقاط كرة زمين را در بر مي‌گيرد؛ چنان‌كه در روايات آمده است: دين محمد [به دست قائم] به هر جايي كه شب و روز مي‌رسد، خواهد رسيد و شهري نخواهد ماند جز آنكه در آن بانگ لا إله إلّا الله، صبحگاهان و شامگاهان ندا مي‌شود.


8. نگاهي ديگر به ويژگي‌هاي ياران امام مهدي(ع)


1. بسيار پايدارند؛ زيرا به هر يك نيروي چهل مرد داده شده است.
2. قلب آنها سخت‌تر از پاره‌هاي فولاد است.
3. از شمشير برنده‌تر و از نيزه تيزترند.
4. تا خداوند راضي نگردد، دست از پيكار برنمي‌دارند.
5. زاهدان شب و شيران روزند.
فضيل بن يسار در حديثي طولاني از امام صادق(ع) آورده است: ياران مهدي، مرداني پولاددل‌اند و همة وجودشان يقين به خداست، مرداني سخت‌تر از صخره‌ها كه اگر به كوه‌ها روي آرند، آن را از جاي بركنند. پرچم پيروزمند آنان به هر شهري روي نهد، آنجا را به سقوط وامي‌دارد گويي آن مردان، عقابان تيزچنگال‌اند كه بر مركب‌ها سوار شده‌اند. آنان، او (مهدي) را در ميان مي‌گيرند و جان خويش را در جنگ‌ها پناه او مي‌سازند و هر چه را اشاره كند با جان و دل انجام مي‌دهند. در ميانشان مرداني‌اند كه شب هنگام نخوابند و قرآن و مناجاتشان، چون صداي زنبوران عسل باشد و تا بامداد به عبادت خداوند بايستند و پس از آن سوار بر مركب‌ها باشند. زاهدان شب و شيران روز، آنان گوش به فرمان امام خويش و چون مشعل‌هاي فروزان‌اند. دل‌هاي منور آنان بسان قنديل‌هاي نور در سينه‌هايشان آويخته است. اين مردان تنها از خدا مي‌ترسند و فرياد لا إله إلّا الله آنها بلند است و همواره در آرزوي شهادت در راه خدايند. شعارشان «يالثارات الحسين» است. به هر سو روي آورند، ترس از آنها، پيشاپيش در دل مردمان افتد. اين خداجويان، دسته دسته، براي خداوند (يا امام خود) روي آرند و خداوند به دست آنان امام حق را ياري نمايند.


9. ضمانت‌هايي براي پيروزي امام(ع)

1. بهره‌گيري از اصل غافلگيري: پيامبر خدا(ص) دراين‌باره فرموده‌اند: «مَثَل ظهور همچون قيامت است كه جز خداوند هيچ كس آن را به موقع خود آشكار نمي‌سازد. اين حادثه بر آسمان‌ها و زمين گران است و جز ناگهان به شما نمي‌رسد».

2. وحشت‌زدگي دشمنان: در روايات مي‌خوانيم: «قائم ما اهل بيت، با رعب و ترس در دل دشمنان ياري مي‌شود و با نصرت الهي حمايت مي‌گردد».

3. عنايت امام(ع) به مشتركات اسلامي: اين موضوع به ويژه در آغاز حركت و انقلاب مهدوي، امري اساسي براي آماده سازي فضاي كلي به نفع ايشان و به دست آوردن پايگاه مردمي است تا بتواند از اين پايگاه، دولت حق و عدل را بنيان نهد. به عنوان مثال ايشان شعار جنگ‌هاي پيامبر(ص) را برمي‌گزيند.

4. ياري فرشتگان: عامه (اهل سنت) از امام علي‌بن ابي‌طالب(ع) نقل كرده‌اند:
«خداوند او (امام مهدي) را با هزار فرشته كه بر چهره و پشت دشمنان مي‌زنند، ياري مي‌كند». اماميه نيز روايات نسبتاً مفصلي را در توصيف آن فرشتگان نقل كرده‌اند و در برخي از آنها، تعداد اين فرشتگان سيزده هزار و سيصد و سيزده نفر اعلام شده است.


10. نبرد با سفياني

نخستين جنگي كه سپاه امام(ع) در آن وارد مي‌شود، جنگ با سفياني است. اين نبرد با پيروزي لشكريان بقيـ[الله الاعظم(ع) و تصرف عراق، بلكه همة مناطق زير سلطه سفياني كه دست‌كم سوريه و عراق را شامل مي‌شود، پايان خواهد پذيرفت. اين نبرد، هشت ماه به طول خواهد انجاميد. از حسين بن علي(ع) روايت شده است كه به بشر بن غالب اسدي فرمود: «اي بشر، بقاي قريش ديگر چه سودي دارد؟! هنگامي كه مهدي قائم قيام كند، پانصد نفر از آنها را مي‌آورد و گردن مي‌زند. پس پانصد نفر ديگر را مي‌آورد و حبس مي‌كند تا گردن بزند. عرض كردم: خداوند كارتان را اصلاح فرمايد، آيا اين همه را گردن مي‌زند؟ امام(ع) فرمود: آري، رهبر آن گروه (سفياني) نيز در ميان آنهاست». نيز از حضرت باقر(ع) نقل شده است: «اگر مي‌دانستند كه قائم پس از ظهورش چه كشتاري به راه مي‌اندازد، بيشترشان دوست مي‌داشتند كه او را نمي‌ديدند. او اين كار را از قريش آغاز مي‌كند. از آنها جز شمشير نمي‌گيرد و نمي‌دهد؛ تا آنجا كه بسياري مي‌گويند: اين شخص از خاندان پيامبر نيست زيرا اگر چنين بود بر ما رحمت مي‌آورد».


11. فتح جهان بدون خونريزي و كشتار

از روايات چنين استفاده مي‌شود كه امام مهدي(ع) سرزمين‌هاي غيراسلامي را بدون خونريزي و كشتار آزاد خواهند كرد و رومي‌ها خود، دروازة شهرهايشان را به روي آن حضرت خواهند گشود.


12. موضع‌گيري‌هاي مسلحانه در برابر امام(ع)

در روايتي، امام صادق(ع) از سيزده شهر و منطقه ياد مي‌كند كه مردمان آن با قائم(ع) خواهند جنگيد. همچنين امام باقر(ع) مي‌فرمايد:
«صاحب اين امر هرگاه قيام نمايد، چونان رسول خدا(ص) ـ بلكه بيشتر ـ از دست مردم اذيت و آزار مي‌كشد».


13. مدت حكومت امام مهدي(ع)

مأموريت امام(ع) تحقق عدالت و تثبيت آن در سطح جهان است و لذا بايد مدت حضور ايشان در رأس حكومت براي نيل به چنين مقصودي كافي باشد. دراين‌باره مفاد روايات با يكديگر متفاوت است تا آنجا كه محققان را دچار سردرگمي ساخته است. اين روايات بر دو گونه‌اند: شماري از آنها مدت حاكميت امام(ع) را ده سال يا كمتر دانسته‌اند و شماري ديگر بيشتر از ده سال. البته روايات دستة نخست، شهرت بيشتري دارند و مؤلف شهيد(ره) در تحليلي مبسوط، همان را ترجيح داده است.


14. امر جديد، كتاب جديد و...

مهم‌ترين مؤلفه ايدئولوژي دولت مهدوي، امر جديد و كتاب جديدي است كه آن امام(ع) خواهد آورد. دراين‌باره اماميه روايات متعددي را نقل كرده است. امام محمد باقر(ع) فرمود: «قائم آل محمد(ص) كه ظهور نمايد... امري جديد، سنّتي جديد و قضاوتي جديد را كه بر عرب سخت مي‌آيد، برپا خواهد نمود». بديهي است عباراتي هم چون امر جديد، سنّت جديد، قضاوت جديد، نيروي جديد و دعوت جديد، نه به اين معناست كه امام عصر(ع) مردم را به دين جديد دعوت مي‌نمايد؛ همچنان‌كه بسياري چنين نداشته‌اند. نويسنده شهيد در اينجا نيز به طور مستوفي، براي ارائه برداشتي صحيح و فراگير از اين روايات، به تلاشي درخور پرداخته است.


15. ضمانت‌هايي براي تحقق سريع و عميق عدالت در جهان

نگارنده در اينجا به سه نوع ضمانت مي‌پردازد:
1. ضمانت‌هاي موجود در سطح جامعه، 2. ضمانت‌هايي كه از ويژگي‌هاي شخصيتي امام مهدي(ع) سرچشمه مي‌گيرد، 3. ضمانت‌هايي كه از خصوصيات ياران آن حضرت ناشي مي‌شود.


16. قابليت‌هاي فرماندهي در ياران امام(ع)

آن مردان الهي، پست‌هاي كليدي حكومتي را با هدايت و نظارت حضرت ولي‌عصر(ع) بر عهده مي‌گيرند. مؤلف شهيد، پس از نقل رواياتي دراين‌باره به ذكر رواياتي منسوب به علي بن ابي‌طالب(ع) مي‌پردازد كه به طور مبسوط نام و شهر ياران خاص امام مهدي(ع) در آن آمده است و سپس به نقد و ردّ اين روايت مي‌پردازد. به طور كلي از روايات ديگر چنين برمي‌آيد كه سيصد و سيزده نفر يار خاصّ حضرت ولي‌عصر(ع) در آغاز قيام، سمت فرماندهي نظامي را بر عهده دارند و بعداً همان‌ها، فرمانداراني خواهند شد كه به مناطق مختلف جهان گسيل مي‌شوند. روشن‌ترين دليل بر اين مطلب، اين تعبير روايي است: «هم الحكام و القضاة و الفقهاء».


17. آزمون امام(ع) از ياران خاص و نيز همه امّت اسلامي

مؤلف پس از بيان ثمرات اين آزمون، به شرح تفاوت‌هاي آن با آزمون‌هاي الهي در دوران غيبت مي‌پردازد. هدف از آزمون‌هاي پس از ظهور، تربيت ريشه‌اي همة انسان‌ها، چه حاكمان و چه ديگران، به منظور پديد آمدن جامعه‌اي كاملاً عدالت‌محور يعني همان «جامعة معصوم» مي‌باشد. دراين‌باره روايت‌هاي زيادي رسيده است.


18. روش‌هاي تربيتي امام(ع)

سخن از اين روش‌ها به دليل عدم اطلاع از جزئيات آن، بحثي اجمالي خواهد بود؛ زيرا بررسي همه‌جانبه آن نيازمند آگاهي كامل از عمق بينش و بصيرتي است كه امام مهدي(ع) در سراسر جهان پديد مي‌آورد. در نتيجه تفصيل اين بحث در عرصه ظهور روشن مي‌گردد و تنها به طرح عناوين كلي و روش‌هاي قابل دركي كه مطابق با اصول كلي اسلامي است، بسنده كرده است. نويسنده در ادامه به بيان برخي روايات و نقد و بررسي آنها مي‌پردازد.


19. دستاوردهاي امام(ع) در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي

نويسنده در آغاز اين فصل نوشته است: چه بسا آگاهي كامل از جزئيات اين دستاوردها براي كسي كه پيش از دوران ظهور مي‌زيد، هرچند از نبوغ سرشاري نيز برخوردار باشد، غيرممكن نمايد؛ ولي بايد كوشيد به مدد اصول كلي اسلامي و نيز روايت‌هايي كه دربارة دستاورهاي دولت جهاني مهدوي به دست ما رسيده است، از برخي از اين دستاوردها مطلع گرديم. پس نويسنده روايات متعددي را از طريق عامه و اماميه در دو بخش مجزا مي‌آورد. كثرت اين اخبار بيان‌گر اهتمام فراوان پيشوايان اسلام به بيان ويژگي‌ها و اقدامات دولت امام مهدي(ع) است؛ زيرا تشكيل آن دولت، تبلور همة تلاش‌ها، رنج‌ها و جان‌فشاني‌هاي آنان و ميوة پاك اخلاص ايشان مي‌باشد. به هر روي، اين فصل يكي از خواندني‌ترين فصل‌هاي كتاب است.


20. امام مهدي(ع)، مسيح و اهل كتاب

در اين فصل نيز با ذكر رواياتي از اماميه و عامه، به تحليل و بررسي اين موضوع پرداخته شده است. اين فصل نيز يكي از فصل‌هاي جذاب و خوش‌خوان كتاب است.


21. پايان زندگي امام(ع)

در اين فصل، مؤلف با ذكر رواياتي به واقعة رحلت امام مهدي(ع) مي‌پردازد و دربارة رحلت يا شهادت ايشان به بحث مي‌نشيند. در روايتي از رسول خدا(ص) نقل شده است: «پس از مهدي(ع) خيري در زندگي دنيا نيست».


22. جهان پس از امام مهدي(ع)

 سومين و آخرين بخش كتاب به موضوع «جهان پس از مهدي» اختصاص دارد. اين بخش نيز حاوي دو گفتار است؛ نخست: ويژگي‌هاي دولت و جامعه پس از امام، دوم: برپايي قيامت در زمان انسان‌هاي شرور و تبه‌كار. در گفتار نخست، دو نظريه مورد بررسي و كاوش قرار گرفته است: 1. رجعت و بازگشت امامان معصوم(ع) به دنيا و تداوم حكومت جهاني، 2. حكومت اولياي صالح كه بحث نو و بديعي است. در گفتار دوم به ذكر روايات منقول در منابع اماميه و عامه و نيز نقد و بررسي آنها پرداخته شده است.

حسن سجادي پور
ماهنامه موعود شماره 97

برگرفته شده از :

موسسه موعود




:: موضوعات مرتبط: معصومین و پیامبران , ,
:: برچسب‌ها: در آمدی بر تاریخ پس از ظهور , ظهور , امام زمان , زمان , لشکریان سفیانی , زمین بیداء , طلیعه پیروزی , پیروزی , اغاز ظهور , یاران امام زمان , یاران امام , ویژگی یاران امام , بیعت یاران , سخنرانی امام زمان , نقطه آغازین ظهور , وفات امام , وفات امام زمان , جهان پس از امام زمان , جهان , موسسه موعود , مسیح واهل کتاب , اجتم ,
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 113
|
تعداد امتیازدهندگان : 40
|
مجموع امتیاز : 40
تاریخ انتشار : 25 / 9 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: